Predstavljeni rezultati istraživanja Indeksa klijentelizma u medijima za 2016: BiH na zadnjem mjestu
Bosna i Hercegovina pozicionirana je i dalje je na začelju liste zemalja Jugoistočne Evrope prema mjerenju Indeksa klijentelizma u medijima za 2016. godinu. Indeks za Bosnu i Hercegovinu iznosi -0,67.Indeks klijentelizma u medijima na temelju empirijskih podataka mjeri politički uticaj na medije, postojeće stanje zakonodavnog i institucionalnog okvira medija, te ključna ekonometrijska mjerenja realnosti u kojoj mediji i novinari/ke rade u zemljama jugoistočne Evrope.
Projekat, ciljeve i istraživanje je predstavila generalna tajnica BHN Borka Rudić, a rezultate je komentirala viša asistentica na FPN Banjaluka Bojana Vukojević. Predsjednik BHN Kluba novinara Banjaluka Siniša Vukelić i član Odbora za evropske integracije i regionalnu saradnju NSRS Adam Šukalo govorili su o problemu klijentelizma i korupcije u medijima u BiH.
“Šteta za bh. medijsku scenu je što nema mnogo neprofitnih medija jer način finansiranja ovakvih medijskih kuća može doprinijeti smanjenju klijentelizma”, rekla je Vukojević i dodala da mediji gajeći korporacijski karakter štete medijskom profesionalizmu i načelima koja bi trebala biti vodič novinarskoj profesiji. “Političke partije će uvijek pokušavati da koriste medije i zbog toga moramo imati transparentne podatke o vlasništvu, a ujedno medijski opismenjavati građane kako bi znali tumačiti te podatke”, naglasila je Vukojević.
Član Odbora za evropske integracije i regionalnu saradnju NSRS Adam Šukalo ocijenio je kako je klijentelizam u medijima sveprisutan u društvu kao i korupcija. “Tamo gdje se izvlači novac iz javnog budžeta tu ima i klijentelizma u medijima. Niko ne može riještiti takve probleme u našem društvu osim nas samih”, ustvrdio je Šukalo.
Potpuna transparentost vlasništva nad medijima istaknuta je kao prvi prioritet koji moraju rješavati sve buduće politike uređenja medijskog prostora. Među ostalim preporukama istraživanja naglašena je potreba za promjenom političke kulture i prakse u kojoj pobjednik na izborima dobija javne medije kao dio „izbornog plijena“, kao i potreba za slobodnim pristupom sveobuhvatnim registrima vlasništva nad medijima, finansijskih i materijalnih davanja medijima, subvencija, te postojećih i skrivenih interesa onih koji su uključeni u odlučivanje o medijskim pitanjima, u realnom vremenu svim zainteresiranim građanima.
Rezultati mjerenja Indeksa klijentelizma u medijima i ove godine su predstavljeni simultano u svih šest zemalja pokrivenih ovim istraživanjem – u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, FYR Makedoniji, Srbiji i Rumuniji.
Indeks klijentelizma u medijima na temelju empirijskih podataka mjeri politički uticaj na medije, postojeće stanje zakonodavnog i institucionalnog okvira medija, te ključna ekonometrijska mjerenja realnosti u kojoj mediji i novinari/ke rade u zemljama jugoistočne Evrope. Indeksom su pokrivena sva ključna pitanja kojima se bave smjernice za razvoj slobode medija Evropske komisije, te drugih postojećih indeksa koji mjere medijske slobode (Freedom House, Reporters Without Borders i sl.), no na nešto drugačiji način.
Pored mjerenja stvarnosti medija u jugoistočnoj Europi, Indeks pruža i detaljan uvid u sve aspekte funkcionisanja medija donosiocima odluka, kao i onima koji žele učestvovati u javnim raspravama o medijskim politikama.
Mjerenje Indeksa provedeno je u šest zemalja Jugoistočne Evrope u okviru projekta Odgovor građana na klijentelizam u medijima, MEDIA CIRCLE. Nositelj projekta je Partnerstvo za društveni razvoj iz Hrvatske, a konzorcij od 8 organizacija čine Expert Forum iz Rumunjske; BH novinari i VESTA iz Bosne i Hercegovine; Institut za javnu politiku iz Crne Gore; Public iz Makedonije; Nezavisno društvo novinara Vojvodine i Komitet pravnika za ljudska prava iz Srbije. Projekat se finansira iz Instrumenta pretpristupne pomoći Evropske unije (IPA) Civil Society Facility (CSF) i sufinansira od strane Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.