Danas je Svjetski dan radija

Svjetski dan radija obilježava se danas, 13. februara. Dan koji je proglasila Opća skupština UNESCO-a na 36. sjednici, a na prijedlog Španske radijske akademije. Datum 13. februar odabran je u znak sjećanja na 1946. kada je osnovan Radio Ujedinjenih naroda. “Radio u dobu novih medija”, tema je ovogodišnje poruke generalne direktorice UNESCO-a Irine Bokove.

„U ovom dobu novih medija radio ostaje medij koji može prenijeti svaku poruku na bilo koje mjestu, u bilo koje vrijeme. Istovremeno je platforma za globalno sporazumijevanje i forum za lokalne probleme. Osigurava glas onima bez glasa, siromašnima, manjinama, ženama. Pomaže obrazovanju nepismenih i spašava živote prilikom prirodnih katastrofa“, kaže Bokova.

Historija radija

Kolijevka radija je Amerika. Jedno od svojih modernih čeda (i čuda) zanjihala je 1920. godine. Protivno poslovičnom kašnjenju, ovdašnji, širi prostor je u ovom slučaju skoro pa promptno reagovao. Historija radija ovdje kreće od Kraljevine SHS. Maja 1926. godine pokrenut je Radio Zagreb. Nakon toga Radio Ljubljana (1927.), pa onda Beograd, 1929. (Doduše, 1990-tih se ustvrdilo da je neka preteča radio programa u Beogradu započela još oktobra 1924.).

Zlatne godine radija

Planetarne zlatne godine radija bile su između 1930. i 1945. godine. Čuven je po sapunicama - radio dramama koje su se emitovale svakodnevno a okupirale pažnju ogromnog broja slušalaca. Nešto od ove historije evocirano je u 'Radio Days' filmu Woody Allena. Jedna od najduhovitijih literarnih obrada ovog radijskog fenomena jeste okosnica čuvenog romana Mario Vargas Llose 'Tetka Hulija i piskaralo'.

Karikaturalni vrhunac fenomena bilježi se 30. oktobra 1938. Dvadesetčetvorogodišnji Orson Welles na CBS-u adaptira roman Herberta Georga Wellsa 'Rat svjetova', SF roman, napisan 1898., o invaziji Marsovaca na Zemlju. Predstavivši ga kao stvaran događaj koji se dešava u trenutku emitovanja, ovaj radio uradak je uzrokovao prvi primjer masovne histerije koja je pogodila milione ljudi u Americi. Radio je medij uglavnom hvaljen. Hvaljen ali i zanemaren. Zanimljivo, nikad kuđen, kao recimo TV.